Programmeren via Codekinderen

Door Jan Willem van Assem

woensdag 15 januari 2014

Leuk leren programmeren kan met de volgende programma's:

Kodable

Kodable

In Kodable moet je ronde wezentjes vertellen hoe ze een bepaalde route door een doolhof moeten volgen, waarbij ze muntjes moeten verzamelen. Hoe verder je komt, des te meer je mogelijkheden er komen.


Blockly Maze

Blockly Maze

In dit programma moet je een poppetje instructies geven om een bepaalde route door een doolhof te volgen. De manier waarop je dit kunt doen, lijkt erg op het programma Scratch.


Daisy the Dino

Daisy the Dinosaur

Je kunt Daisy the Dino opdrachten geven om bepaalde stukken te lopen, te springen, etc. Het ziet er iets anders uit dan de bovenstaande programma's, maar als je goed kijkt zie je overeenkomsten.


Scratch

Scratch

Met Scratch hebben we al vaker gewerkt en met deze oefening kan je je geheugen nog een keer opfrissen. Maar als je er nog nooit mee gewerkt hebt, dan kan je hiermee leren hoe Scratch werkt.


GameStudio

GameStudio

GameStudio is een programma op een website waarin je een eenvoudige game kunt samenstellen. Je moet een paar stappen doorlopen om te kiezen hoe jouw game er uit moet zien en hoe het moet gaan werken.


CodeHS

CodeHS

Het programma CodeHS leert je programmeren op een manier die al veel meer op 'echt programmeren' lijkt. Het is beter geschikt voor kinderen die al voldoende ervaring hebben met bovenstaande programma's. Ook hier moet je opdrachten geven om te bewegen en acties uit te voeren, dit keer aan een hond.


Prototyping on Paper

PoP

Als je een app voor een iPhone wil maken, moet je eerst nadenken over hoe die app er uit ziet en hoe deze moet werken. Dat kan je op papier uitwerken en door foto's te maken van die schetsen, krijg je ze in je iPad of iPhone. En daar kan je de getekende knoppen echt functies geven.

 

Vuurvogel Gouda