Zelf programmeren met Scratch

Door Jan Willem van Assem

woensdag 11 januari 2012

We gaan aan de slag met Scratch!

Scratch is een soort programmeertaal. Je kunt voorwerpen en figuurtjes (mensen, beestjes) zodanig programmeren dat ze reageren op je muis, op toetsen, op elkaar, etc. Ze kunnen heen en weer of in rondjes bewegen, geluid maken en teksten zeggen. Hierdoor kan je zelf animaties of spelletjes maken.

Met Scratch leer je de basisbeginselen van een programmeertaal, zoals de als...dan-vergelijking, commando's om iets te doen, vergelijkingen, invoer- en uitvoercommando's, en nog veel meer.

Er is heel veel voorbeeldmateriaal te vinden, er zitten bijvoorbeeld kant-en-klare programma's in Scratch die je kunt oproepen en aanpassen. De TU Delft heeft een keer een handleiding gemaakt met uitleg en oefeningen. Klik hier voor het Scratch boekje TU Delft. Dit is een PDF-bestand dat je in Acrobat Reader open kunt hebben tegelijkertijd als je met Scratch bezig bent.

Scratch start als je dubbelklikt op het icoontje op je bureaublad dat lijkt op een oranje kat.

(Klik hier voor een lokale kopie als bovenstaande link naar het boekje van de TU Delft niet meer werkt)

Vuurvogel Gouda