Steun ons nu!

Uw steun kost slechts een paar muisklikken.
Onze Vriendenstichting is Partner van deze webwinkels en krijgt commissie op uw aankopen. Klik nu op een van deze banners:

Bol.com

algemeen


Wehkamp


Conrad

Conrad-banner


laatste nieuws

21-3-2017

Info-avond "Slimme pedagogiek voor gevoelige hoogbegaafde kinderen" op donderdag 6 april 2017
lees verder...


28-6-2016

Verhuisbericht! Ons nieuwe adres...
lees verder...


8-3-2016

Vuurvogel vertegenwoordigd op Festival van Talent op zaterdag 19 maart 2016
lees verder...


3-3-2016

Info-avond "Hoogbegaafd en Onderpresteren" op donderdag 31 maart 2016
lees verder...


lees al ons nieuws...

RSS-feed van het nieuws

meer informatie

De Vuurvogel wisselt kennis en ideeën uit met de andere hoogbegaafdenscholen in de Randstad.

Sponsoring?

De Stichting Vrienden van de hoogbegaafdenschool De Vuurvogel Gouda zorgt voor financiële en materiële ondersteuning van onze school.

Vriendenstichting heeft ANBI-status

Klik hier!

'T Goudse hoogbegaafdenonderwijs-concept

Het onderwijsconcept op de Vuurvogel

De Vuurvogel is in 2008 van start gegaan als Leonardoschool Gouda onder de vlag van de Leonardostichting. Bij de oprichting is zeer nauw samengewerkt met de Leonardostichting onder de bezielende leiding van Jan Hendrickx, de bedenker van het concept. Inmiddels heeft de Vuurvogel zich losgemaakt van de Leonardostichting en is het onderwijsconcept steeds verder ontwikkeld en meer toegesneden op de bijzondere onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen.


Hoogbegaafdheid

De Vuurvogel is een voltijds onderwijsvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen. Hoogbegaafde kinderen hebben een totaal IQ van minstens 130, zijn potentieel creatief in het bedenken van oplossingen en beschikken over doorzettingsvermogen om een taak te volbrengen.

Kinderen die deze capaciteiten hebben, denken vaak op een andere manier dan leeftijdgenoten en zijn in geestelijke ontwikkeling vaak veel verder. Ook kunnenze al reflecteren op zaken die leeftijdgenoten in het geheel niet bezig houden en vragen stellen met een diepgang die niet normaal is voor kinderen van deze leeftijd. Daardoor worden ze door leeftijdgenoten wel eens als “raar” ervaren, omdat ze op een heel ander niveau over zaken praten waar leeftijdgenoten zich (nog) niet mee bezighouden.

Echter, emotioneel gezien zijn het “gewone” kinderen, die graag met andere kinderen willen spelen: thuis, op school en op straat. Hierdoor komen deze kinderen vaak in een spagaat terecht: intellectueel zijn zij hun leeftijdgenoten ver vooruit en kunnen ze vaak beter optrekken met oudere kinderen, emotioneel gezien blijft de behoefte aan omgang met leeftijdgenoten.

De Vuurvogel biedt kinderen de mogelijkheid met leeftijdgenoten op te trekken, die tevens ontwikkelingsgelijken zijn (“peers”), hetgeen binnen het reguliere onderwijs niet mogelijk is.

Ook hebben wij ontdekt dat hoogbegaafde leerlingen in het reguliere onderwijs vaak niet zijn uitgedaagd om al hun talenten in te zetten. Deze leerlingen staan dan als het ware in de parkeerstand, het is de kunst om deze kinderen weer aan de gang te krijgen, zodat ze al hun talenten (weer) gaan inzetten. Enerzijds doen we dit door de reguliere lesstof compact aan te bieden, anderzijds zorgen we voor aantrekkelijke verrijkingstof en projecten. Hierbij worden uitdrukkelijk eisen gesteld, leerlingen stellen hun eigen leerdoelen op en worden begeleid op het behalen daarvan. De begeleiding richt zich vooral op het leerproces. De Vuurvogel streeft er naar om kinderen vaardigheden aan te leren, waarmee ze zichzelf in de maatschappij kunnen redden en waarmee ze de maatschappij ook van dienst kunnen zijn.


Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn over het bovenstaande, dan kan u altijd contact met ons opnemen.

Deel deze pagina, klik op deze knoppen:





(update: 1-2-2015)